Er du ham den trælse til festen og i din kommunikation?
Du kender ham sikkert godt.
Ham, der kun kan tale om sig selv.
Om sin nye bil og sit fede job.
Ham, der næsten aldrig kigger dig i øjnene. Hans blik flakker rundt i lokalet.
Mon der er et bedre selskab? Et nyt offer at fortælle sin historie til.
Han har altid store armbevægelser.
Så store, at du gang på gang må dukke dig for ikke at blive ramt.
Han er træls. Rigtig godt træls.
Er du ham?
Og her mener jeg ikke i festsammenhænge. Men i din kommunikation?
Taler du lidt for meget om dig selv og din virksomhed?
Hvor gode dine produkter er?
Og hvorfor ingen kan leve uden dem?
Måske skulle du stoppe op et øjeblik og tænkt dig godt om.
Virker det? Er det sådan, du vil være?
For lidt tid tilbage var jeg til en fest hos en god veninde. Hun er en af den slags personer, der ikke tager lokalet. Hun er en, der giver. Hun lytter og er altid opmærksom.
Hun spørger ind til dig og din dag.
Hun er den gode værtinde, der søger for, at du har noget i dit glas.
En, der kender dig og din behov. Og din sidemands.
Hun har tiltrækningskraft. Og lyser et lokale op.
Og hun kan lære dig meget. Om din tilgang. Og din kommunikation.
Den skal se din modtager i øjnene.
Den skal lytte.
Og vigtigst af alt, så skal den møde din modtagers behov. Ikke dine. Det kommer nemlig helt af sig selv, når bare, du bruger værtinde-tilgangen.
Alt for mange virksomheder glemmer, at det er utroligt trættende at tale med en, der kun kan tale om sig selv.
Sandheden er, at hvis du hele tiden taler om dig selv. Klapper dig selv på skulderen og fortæller, hvor god, du er. Så er der stor sandsynlighed for, at din læser mister interessen for dig. Og skrider.
Kunsten er at skrive tekster, der taler til din modtager.
Og som samtidig sætter dig i det rette lys.
Så læg ham på hylden. Ham den trælse.
Han holder ikke i længden.